Marketingowi wizjonerzy kontra realne możliwości

Marketingowi wizjonerzy kontra realne możliwości

Im większa świadomość w zakresie możliwości reklamowania i promocji firmy w internecie,‭ ‬tym większe szanse na zostawienie konkurencji w tyle.‭ ‬Szanse nie oznaczają rzecz jasna,‭ ‬że się to uda,‭ ‬ale stanowią solidny fundament do stworzenia dobrze funkcjonującego kolektywu marketingowego.‭ ‬Prócz świadomości trzeba jeszcze znaleźć odpowiednich ludzi,‭ ‬którzy będą w stanie opracować adekwatne do potrzeb i możliwości danej firmy działania,‭ ‬a następnie wdrożą je w odpowiedni sposób.‭ ‬A to wbrew pozorom nie jest takie łatwe.‭

Marketingowe‭ „‬szklane domy‭“

Nie należę do osób,‭ ‬które stawiają przed klientami wizję‭ „‬szklanych domów‭“‬.‭ ‬Mogę zagwarantować przygotowanie planu działania‭ (‬szumnie nazywanego strategią marketingową‭) ‬i stworzenie wysokiej jakości,‭ ‬merytorycznych treści wyróżniających firmę na tle konkurencji,‭ ‬ale nigdy nie zagwarantuję konkretnego wyniku sprzedażowego.‭ ‬Dlaczego‭? ‬Ponieważ tego nigdy nie da się określić.‭ ‬Owszem,‭ ‬można określić zasięg konkretnych kampanii internetowych,‭ ‬ale to w jakim stopniu przełoży się to na pozyskanie nowych klientów czy sprzedaż jest już zupełnie inną kwestią.‭

Problem w tym,‭ ‬że wielu właścicieli firm nie ma takiej świadomości i daje się nabrać na obietnice marketerów,‭ ‬którzy nie mają problemu z tym,‭ ‬by rzucać konkretnymi liczbami pozyskanych klientów dzięki ich kampanii.‭ ‬Ja nazywam ich marketingowymi wizjonerami.‭ ‬Liczby działają na ludzi.‭ ‬Wielu przedsiębiorców,‭ ‬widząc zielone wykresy i działające na wyobraźnie dane wzrostu sprzedaży decyduje się na rozpoczęcie współpracy.‭ ‬Zaznaczam,‭ ‬że nie twierdzę,‭ ‬iż w każdym przypadku będzie to kolaboracja nieudana i nie przełoży się na poprawę wyników sprzedażowych firmy.‭ ‬Jednak marketerzy zapewniający konkretne efekty sprzedaży powinny wzbudzić czujność osoby chcącej podjąć współpracę.‭ ‬Przede wszystkim warto dokładnie sprawdzić osobę,‭ ‬której powierza się tak istotną‭ (‬i często wiążącą się ze sporymi nakładami finansowymi‭) ‬kwestię,‭ ‬jaką jest marketing firmy.‭

Wiedza,‭ ‬praktyka i realna ocena

Nie bez powodu poruszyłem temat marketingowych wizjonerów.‭ ‬Wielu z nich poza wzniosłymi hasłami ma niewiele do zaoferowania,‭ ‬ponieważ zwyczajnie brakuje im doświadczenia.‭ ‬Mimo że obecnie wiedza dla marketerów jest na wyciągnięcie ręki‭ (‬wystarczy wspomnieć tu chociażby o genialnej pracy wykonywanej przez zespół Sprawnego Marketingu‭)‬,‭ ‬to jednak prócz jej przyswojenia potrzebna jest też praktyka.‭ ‬W niektórych przypadkach bywa jednak,‭ ‬że nie ma ani jednego ani drugiego.‭

Z racji tego,‭ ‬że KVALITET zajmuje się pomocą firmom lokalnym,‭ ‬interesy tej grupy przedsiębiorców interesują mnie najbardziej.‭ ‬Staram się zrozumieć tych,‭ ‬którzy nie chcą postawić na promocję firmy w internecie.‭ ‬I kiedy słyszę,‭ ‬że obawiają się tego,‭ ‬że‭ „‬wyrzucą pieniądze w błoto‭“‬,‭ ‬to wiem,‭ ‬że po prostu mają ku temu podstawy.‭ ‬I niestety nic nie wskazuje na to,‭ ‬by sytuacja pod tym względem miała się poprawić.‭ ‬Wręcz przeciwnie‭ – ‬marketingowych wizjonerów będzie przybywać.‭ ‬Dlatego też wiem,‭ ‬że długo jeszcze jedną z najważniejszych kwestii w rozmowach z właścicielami małych firm będzie nie tyle zaprezentowanie im zalet wynikających z inwestycji w marketingowe działania w internecie,‭ ‬ale uświadamianie ich,‭ ‬jak to wszystko działa.‭

Nad tematem weryfikowania doświadczenia i sprawdzania umiejętności marketerów pochylę się w innym artykule.‭ ‬Wybranie odpowiedniej osoby czy grupy osób do prowadzenia działań marketingowych,‭ ‬to połowa sukcesu.‭

Marcin Michalewski