Google Moja Firma czy Facebook? Na co postawić prowadząc lokalny biznes?

Google Moja Firma czy Facebook? Na co postawić prowadząc lokalny biznes?

Osoby prowadzące firmy o zasięgu lokalnym często zastanawiają się nad tym na jakiej platformie opierać swoje działania marketingowo-promocyjne. Oczywiście, najlepiej wykorzystać wszystkie możliwe opcje, które mogą przełożyć się na zwiększenie sprzedaży usług czy produktów, ale nie zawsze jest to możliwe. Najczęściej wynika to z powodu ograniczonego czasu i/lub środków finansowych. Zdarza się, że właściciele biznesów muszą wybrać jeden kanał komunikacji, który będzie systematycznie prowadzony. W takich sytuacjach zazwyczaj pojawia się dylemat: postawić na Facebooka czy Google Moja Firma? Dla mnie wybór jest oczywisty. Google Moja Firma ma większy potencjał i pod wieloma względami lepiej sprawdza się w marketingu firm o charakterze lokalnym. O nich w dalszej części artykułu.

Garść statystyk dla porównania

Zacznę od przytoczenia liczb opublikowanych na łamach serwisu press.pl, które pokazują „układ sił” różnych platform internetowych wśród polskich użytkowników internetu. O tym, że Facebook jest światowym gigantem mediów społecznościowych prawdopodobnie nikogo przekonywać nie trzeba. Również wśród polskich użytkowników internetu platforma Marka Zuckerberga cieszy się największą popularnością. Na początku 2019 roku korzystało z niej około 22 milionów użytkowników. Wynik niesamowity, biorąc pod uwagę fakt, że w tym okresie liczba internautów w naszym kraju wyniosła około 28,5 miliona. Wrażenie robi również ponad 19 milionów użytkowników korzystających z YouTube.com.

Jak na tym tle wypada Grupa Google? Biorąc pod uwagę fakt, że w tamtym okresie jej serwisy odwiedziło blisko 27 milionów internautów w Polsce, można stwierdzić, że znakomicie. Obecnie liczby mogą prezentować się zupełnie inaczej, ponieważ w ostatnich miesiącach Google wprowadziło kilka istotnych zmian. Najistotniejszą było zamknięcie dla użytkowników indywidualnych serwisu Google+ na początku kwietnia 2019 r. Pozostając jednak w temacie liczb, nie można nie wspomnieć o dominacji wyszukiwarki Google. Według gs.statcounter.com najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce w kwietniu 2019 r. była Google, z której korzystało aż 98,62% internautów!

Google Moja Firma kontra Facebook

Zarówno statystyki Grupy Google, jak i Facebooka robią wrażenie, ale w przypadku marketingu i promocji w sieci produktów czy usług, wcale nie muszą być najważniejsze. Zwłaszcza jeśli mówimy o działaniach dla firm o lokalnym charakterze. Mimo że Facebook systematyczne rozwija możliwości promowania marek, to jednocześnie ucina tzw. zasięgi organiczne, czyli takie za które się nie płaci. Z tego względu treści docierają do niewielkiego procenta osób lajkujących czy obserwujących dany profil. Mało satysfakcjonujące wyniki tego rodzaju zasięgów sprawiają, że użytkownicy coraz częściej korzystają z płatnych form promocji. System reklamowy Facebooka jest dobrze rozbudowany, daje możliwość dokładnego targetowania reklam i może wypromować markę czy sprzedać produkty lub usługi. I z tego względu warto z niego korzystać. W czym zatem Facebook przegrywa z Google Moja Firma?

Ważny jest jeden istotny fakt – Facebook, to platforma społecznościowa, na którą użytkownicy wchodzą, aby zobaczyć co słychać u ich znajomych, poznać najnowsze wiadomości czy pochwalić się zdjęciem z wakacji. Mimo uruchomienia kanału stricte sprzedażowego Marketplace, użytkownicy Facebooka raczej nie wchodzą do serwisu z nastawieniem znalezienia konkretnego produktu czy zamówienia usługi. Jeśli już szukają firmy z danej branży, to raczej po to, aby uzyskać informacje na temat jej działalności, aktywności na platformie czy opinii innych użytkowników.

Dzięki Google klient przychodzi do firmy, a nie na odwrót

Osoby chcące znaleźć produkt czy wykonawcę usługi, a więc nastawione na zakup, zdecydowanie częściej robią to poprzez platformę Google. Zakładając zatem, że ktoś szuka przez internet zakładu szewskiego w Lublinie, prawdopodobnie będzie robił to właśnie przy pomocy wyszukiwarki Google. Dzięki temu, że platforma ta daje możliwość utworzenia kompleksowej wizytówki w ramach Google Moja Firma, można w stosunkowo łatwy sposób dotrzeć do osoby, która ma jasno określony cel zakupowy.

Aby mieć największe szanse na to, że potencjalny klient wybierze właśnie naszą firmę, należy zadbać przede wszystkim o optymalizację wizytówki. Jest to o tyle ważne, że w wynikach wyszukiwań Google prezentuje trzy wizytówki, a aby zobaczyć kolejne należy rozwinąć listę. W wielu przypadkach jedno kliknięcie jest już zbyt dużym wyzwaniem i dlatego wybór pada na jedną z trzech pierwszych firm. Na wyświetlanie wizytówki Google wpływ ma wiele czynników – począwszy od opisów z frazami kluczowymi, przez opinie użytkowników, aż po lokalizację osoby poszukującej informacji (Google stara się wybrać miejsca, które znajdują się możliwie najbliżej miejsca logowania użytkownika). Nie mniejsze znaczenie ma również strona internetowa (jej jakość jest oceniania przez algorytmy Google), witryna internetowa utworzona w Google czy aktywność w formie publikowania wpisów, zdjęć i filmów.

Platforma Google Moja Firma jest systematycznie rozwijana i rozbudowywana o nowe opcje. Na ten moment pozwala na szerokie działania w takiej formie, jak:

  • publikowanie postów tekstowych ze zdjęciami,
  • publikowanie ofert specjalnych (zniżki, promocje, rabaty),
  • publikowanie zdjęć i filmów w albumach firmy,
  • utworzenie specjalnej witryny internetowej z ofertą,
  • dodawanie zakresu usług wraz z cenami,
  • odpowiadanie na opinie klientów,
  • tworzenie lokalizacji w Mapach Google,
  • udzielanie informacji zainteresowanym użytkownikom na czacie,
  • dodawanie sprzedawanych produktów (na ten moment w wersji Beta).

Jak widać, możliwości jest sporo, a to wiąże się ze sporą ilością czasu potrzebnego na zoptymalizowanie i późniejsze regularne aktualizowanie wizytówki firmy. Google Moja Firma – pod warunkiem właściwych działań – jest jednak dobrą inwestycją. Przede wszystkim jest to darmowa platforma. Ewentualnym kosztem jest opłacenie firmy czy osoby, której zostaną powierzone takie działania.

Zainteresowanych współpracą w zakresie stworzenia, optymalizacji i prowadzenia wizytówek w Google Moja Firma zapraszam do kontaktu.

Marcin Michalewski