Marketing internetowy w dobie koronawirusa. Jak wykorzystać go w swoim biznesie?

Marketing internetowy w dobie koronawirusa. Jak wykorzystać go w swoim biznesie?

O dramatycznych sytuacjach firm z wielu branż, będących efektem restrykcji związanych z epidemią kornawirusa, powiedziano i napisano już dużo. W wielu przypadkach świadczenie usług nie jest obecnie możliwe, ale już teraz wiadomo, że wprowadzone ograniczenia mają być stopniowo znoszone. Jest to zatem dobry moment na to, aby przemyśleć i zaplanować strategię dotarcia do potencjalnych klientów ze swoimi towarami czy usługami. W obecnej sytuacji najlepiej wykorzystać do tego marketing internetowy.

Przedefiniowanie biznesu jako odpowiedź na zmianę potrzeb klientów

Jako firma specjalizująca się w promocji i reklamie lokalnych biznesów skupimy się właśnie na nich. Epidemia koronawirusa w znaczącym stopniu uderzyła bowiem w mniejszych przedsiębiorców, którzy nie docierali ze swoimi towarami czy usługami do potencjalnych klientów poprzez internet. W obecnych realiach, chcąc utrzymać swój biznes i sprawić, aby był opłacalny – w wielu przypadkach – trzeba go przedefiniować. Taki trend od jakiegoś czasu można już zaobserwować. Dlatego nikogo nie powinno dziwić to, że przedsiębiorca, który od dawien dawna zajmował się prowadzeniem sieci restauracji, dzisiaj skupia się na rozkręcaniu sklepu internetowego z artykułami spożywczo-przemysłowymi.

Życie do jakiego przez lata byliśmy przyzwyczajeni teraz nie funkcjonuje. I jak podkreślają eksperci, minie sporo czasu (o ile w ogóle tak się stanie) wszystko wróci do normy. Kryzys gospodarczy i problemy finansowe, które dotkną duży procent społeczeństwa na pewno odbiją się na przedsiębiorcach. Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że potrzeby konsumentów będą różniły się (ba, już się różnią) od tych, jakie mieli oni przed wybuchem epidemii i wprowadzeniem restrykcji z nią związanych w Polsce. Z tego względu priorytetem powinno być dostosowanie (o ile to możliwe) prowadzonego biznesu do tychże potrzeb. W następnej kolejności trzeba zadbać o dotarcie z towarem lub usługami do potencjalnych klientów.

Kanały dotarcia do potencjalnych klientów przez internet

Mimo że wraz z upływem internet stawał się coraz ważniejszym miejscem do promowania lub prowadzenia biznesu, to jednak nie wszyscy z niego korzystali. Często ze względu na niewystarczającą wiedzę w tym zakresie, jak również z obawy o wysokie koszty. Tymczasem promocja i reklama w sieci może być dużo bardziej efektywna i przy tym tańsza niż ta tradycyjna. Dzisiaj, kiedy mamy do czynienia z ograniczeniami w przemieszczaniu i gromadzeniu się, zamkniętymi stacjonarnymi sklepami i punktami usługowymi, reklama outdoorowa znacząco straciła na znaczeniu. Potencjalni klienci są teraz przede wszystkim w internecie – przeglądają strony, korzystają z wyszukiwarki i mediów społecznościowych. Warto to wykorzystać. Zwłaszcza, że jest wiele sposobów na to, aby zrobić to niewielkim kosztem. A budżet to ważny argument dla firm lokalnych, szczególnie w obecnej sytuacji.

Wiadomo, że najlepszym rozwiązaniem byłoby kompleksowe zadbanie o marketing w internecie – począwszy od stworzenia strony internetowej, przez jej optymalizację SEO przez regularnie aktualizowane profile w mediach społecznościowych aż po płatne kampanie reklamowe. Tyle, że w dobie koronawirusa, który już odcisnął piętno na wielu biznesach, może być o to trudno. Warto jednak skorzystać przynajmniej z darmowych narzędzi, które oferują najpopularniejsze platformy. Należy zaliczyć do nich:

  • fanpage firmy na Facebooku – teraz, kiedy obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu się i dużą popularnością cieszy się akcja #zostańwdomu, Facebook jest miejscem, w którym wielu użytkowników spędza dużo czasu. Wiadomo, że bezpłatne wypromowanie nowego profilu nie jest łatwe, ale jest na to kilka sposobów. Bardzo efektywne są pod tym względem grupy tematyczne oraz profile wspierające lokalne biznesy, przedsięwzięcia i inicjatywy. Ponadto warto prosić użytkowników o udostępnianie ważnych treści. Teraz, kiedy jako społeczeństwo jesteśmy w trudnej sytuacji, nie można się tego wstydzić. Zwłaszcza, że ludzie chcą pomagać;
  • wizytówka Google Moja Firma – o tym narzędziu można mówić i pisać bardzo dużo, ponieważ może być bardzo efektywne w zakresie zdobywania nowych klientów. Wizytówki Google wyświetlają się pod konkretne zapytania użytkowników wpisane w wyszukiwarce Google. Tutaj to potencjalny klient przychodzi do firmy, a nie na odwrót. Więcej na ten temat można przeczytać w tym artykule;
  • kanał na YouTube – może się wydawać, że tworzenie contentu wideo jest tylko dla osób, które posiadają zaawansowaną wiedzę z zakresu nagrywania i montażu tego typu materiałów. Prawda jest jednak taka, że nawet przy pomocy smartfona z przyzwoitymi parametrami można nagrać i skleić dobry materiał promujący firmę, usługi czy konkretne produkty. Kluczowe jest wymyślenie formatu, który zainteresuje odbiorcę. To przy obecnym nasyceniu treści nie jest jednak łatwe.

Poza wymienionymi możliwościami można oczywiście rozważyć skorzystanie z innych kanałów, z których korzystanie jest bezpłatne. Można tu wymienić m.in. Instagrama, TikToka czy Twittera. Mając jednak świadomość, że w przypadku małych biznesów, w których jedna osoba odpowiada za wszystko, znalezienie czasu na regularne obsługiwanie kont na kilku platformach może okazać się niemożliwe. A warto pamiętać, że profil-widmo (czyli taki, który istnieje, ale nie jest aktualizowany) może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Zainteresowanych współpracą w zakresie stworzenia, optymalizacji i prowadzenia wizytówek w Google Moja Firma oraz innych działań związanych z promocją i reklamą w internecie zapraszam do kontaktu.

Marcin Michalewski